Musiktidskriften OPUS, det ledande svenska magasinet för opera och konstmusik, presenterar varje år i sitt julnummer en lista med personer, händelser och institutioner som gjort särskilt stora insatser för den klassiska musiken och publiken. Högt upp på listan finner vi flera wallumner, dvs. tidigare Anders Wall-stipendiater.
Andraplatsen kammades hem av Första parkett, ett nytt koncept för kammarmusik riktat till en betydligt yngre publik än den som vanligtvis besöker konserter med klassisk musik. Första parkett skapades av pianisten David Huang (Giresta-stipendiat 2016), violinisten Daniel Migdal (Giresta-stipendiat 2012) och cancerforskaren Puran Chen (Unga Forskare-stipendiat 2013) tillsammans med Beatrice Rönnlund och Darko Bogdanovic. Premiärkonserten hölls i februari och sedan dess har samtliga Första parketts konserter varit utsålda.
Så här motiverar OPUS andraplatsen: ”Ungefär vart femte år dyker det upp en ny företeelse som får bestående verkan på det svenska musiklivet. För tio år sedan var det operabio, för fem år sedan El Sistema. I våras såg vi premiären ppå Första parkett. OPUS-redaktionens bedömning är entydig: Idén med intima kammarmusikkonserter är här för att stanna. Den unika kombinationen av kvalitetsmedvetet musikaliskt driv och marknadsmässig fingertoppskänsla anser vi är huvudförklaringen bakom framgången. Och kanske att baren är fri (när man väl har betalat inträde).”
I listans toppskikt finner vi ytterligare en wallumn, nämligen sopranen Charlotta Larsson på en mycket hedrande fjärdeplats. Charlotta uppmärksammas bl.a. för sin lyskraft i rollen som Marcelina i Peter Steins nya uppsättning av Figaros bröllop på Malmö Opera. Ur motiveringen: ”Här står Marcelina fram som en stark, levande människa med ytterst bestämda åsikter om olämpligt manligt beteende.”
Läs mer om första parkett
Bilden: Från premiärkonserten med Daniel Migdal, violin, David Huang, piano och Johannes Rostamo, cello.