Skip to main content

Den 22 mars uruppfördes Sven-David Sandströms pianokonsert Five Pieces for Piano and Orchestra av Peter Friis Johansson och Göteborgssymfonikerna under ledning av Mario Venzago. Verket är tillägnat Peter Friis Johansson (Giresta-stipendiat 2013) och har finansierats av Anders Walls stiftelse. 

”Jag är övertygad om att samarbetet mellan vår stiftelse, en fantastisk pianist, en tonsättare med världsrykte och en symfoniorkester som gjort sig känd för kvalitet och nytänkande kommer att resultera i en musikhändelse av stora mått” sade Anders Wall när uruppförandet utannonserades våren 2016. Och han fick rätt. Publiken i Göteborgs konserthus mottog konserten med jubel och stående ovationer. DN:s recensent Marin Nyström gav konserten högsta betyg under rubriken ”Mot himlen. Lyriskt skimrande pianokonsert”. 

Nyström skriver bl.a. ”Det smäller till några gånger från brass och slagverk i verkets inledning men som helhet är det uppbyggt av långspunna våg­rörelser där enstaka kraftutbrott mest verkar finnas för ett ge rum för närmast tidsupphävande efterdyningar. Och det är makalöst skönt att som lyssnare att bäras i väg av. Särskilt som de kammarmusikaliskt avskalade och lyriskt skimrande dialogerna mellan den briljante Peter Friis Johansson vid flygeln och orkestern ger sådan plats för andning”.

Sven-David Sandström, som fyller 75 i år, har själv berättat att haft en önskan om att komma bort ifrån den traditionella konsertformen och satsindelningen och därför har han under senare år valt att dela in sina soloverk i flera kortare stycken, ”pieces”, som kan skifta kraftigt i karaktär. ”Jag är mån om att underhålla och ständigt överraska lyssnaren, och vill samtidigt bjuda på upplevelser som förmedlar skönhet, värme och närhet. I Five Pieces for Piano and Orchestra låter jag både pianist och orkester briljera i intimt samspel” säger han. 

Peter Friis Johansson anser att konserten genialisk: ”Musiken är väldigt personlig, full av briljanta idéer, intressanta klangfärger och starka teman. Det är en pianokonsert i ordets rätta bemärkelse och verket har alla förutsättningar att bli en modern klassiker.” 

 

24 mars 2017


Kategori


Bild

GSO

Text

Cari Hildebrand