
Sopranen Alva Olsson (f. 2000) från Ekerö har tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium 2025 på 125.000 kronor. Alva studerar för närvarande andra året på kandidatprogrammet på SKH Opera (f.d. Operahögskolan) i Stockholm.
Redan som liten älskade Alva att sjunga och showa. Hon gick i en kommunal kulturskola, där hon fick sånglektioner och drömde om att bli popsångerska. Tills hennes sånglärare en dag ville att hon skulle sjunga Gounods Ave Maria.
– Jag kände direkt att det här är den musik jag vill sjunga, säger hon.
Ett annat tidigt minne är besöket på Operan i nionde klass för att se Verdis Maskeradbalen.
– Vi satt högst upp på tredje raden men i Amelias aria skar sopranens röst som en vass kniv genom hela salongen. Det var jättehäftigt och kändes i hela kroppen, nästan som på en rockkonsert, säger hon. Jag förundras än idag över allt som ryms i operarösten, från svagaste svagt till superstarkt och miljoner nyanser där emellan.
I Adolf Fredriks musikklasser växte intresset för klassisk musik. Hon reste med flickkören till bl.a. Italien och USA, sjöng solo på Konserthuset och i Berwaldhallen och upplevde lyckan det gav. Hon gick en utökad gymnasiekurs med klassisk sång på Södra latin, och fick för första gången prova på att sjunga en operaaria. Det ledde vidare till operastudion vid Härnösands folkhögskola.
En avgörande händelse var när Alva sökte ett operastipendium och några dagar senare blev uppringd av operasångaren Göran Eliasson, som suttit i juryn, och som ville träffa henne. Göran och hans fru Anna Larsson, altsångerska och världsstjärna, driver tillsammans operahuset Vattnäs konsertlada utanför Mora samt en musikagentur. De såg Alvas stora talang och ville hjälpa henne att utvecklas.
– Jag blev helt överväldigad! säger hon. Sedan dess har de gett mig ovärderligt stöd i form av sånglektioner och mentorskap och 2022 fick jag till min vilda glädje rollen som Pamina i deras uppsättning av Trollflöjten i Vattnäs.
Bland Alvas drömroller finns Sophie i Richard Strauss Rosenkavaljeren, Marie i Donizettis Regementets dotter och Massenets Manon. Förebilder är stjärnor som Mirella Freni, Montserrat Caballé, Joan Sutherland, Maria Callas och naturligtvis vår egen Birgit Nilsson.
– Hon hade en så fin inställning till sången, tycker Alva. De här klassiska sångerskorna förstod verkligen att gestalta kompositörens intentioner i sitt musicerande.
Framöver väntar bl.a. en konsert på Internationella kvinnodagen, solistframträdande med Mikaeli Kammarkör, medverkan vid en Mozart-festival i tyska Würzburg, rollen som Zerlina i Don Giovanni på Bergen Nasjonal Opera och i sommar sjunger hon Amor i Poppeas kröning i Vattnäs. Säsongen 2025/26 gör hon praktik på Göteborgsoperan.
– Det är stort att få stipendiet och en viktig bekräftelse, säger Alva. Många av mina förebilder har fått Girestastipendiet. Jag är hedrad att få gå i deras fotspår.