Helena Storsten (f. 1990) från Sollentuna har erhållit 2015 års Anders Wall-stipendium för ett års praktik på Svenska Handelskammaren i Shanghai. Stipendiet på 150.000 kronor delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 10 mars.
Helena har studerat till civilekonom med internationell inriktning vid Umeå universitet och en master med inriktning mot marknadsföring och varumärkesstrategi vid Lunds universitet. Hennes kandidatarbete handlade om employer branding, dvs. hur man som arbetsgivare attraherar de bästa medarbetarna. 2012 tillbringade hon en termin som utbytesstudent vid Fudan University i Kina, där hon läste marknadsföring och kinesiska.
– Jag valde Kina eftersom jag ville utsätta mig för den största kulturkrocken jag kunde tänka mig, säger hon. Men jag tyckte inte jag var riktigt klar med Kina när det var dags att åka hem. Jag ville lära mig mer.
Helena har även provat på eget företagande. I gymnasiet drev hon ett UF-företag där affärsidén var ett egendesignat brädspel som skulle underlätta mellanstadieelevers träning i engelska. I samband med en universitetskurs i entreprenörskap uppstod idén att skapa en affärsmodell för prenumeration av böcker och tidskrifter till läsplatta. Företaget Benzi, som på kinesiska betyder ”tunn bok”, belönades med Skapa-stiftelsens pris ”Framtidens innovatör” och tack vare ett stipendium från Lunds universitet kunde hon under en period jobba med företaget parallellt med studierna.
– Av olika skäl bestämde vi att inte driva företaget vidare men det var en ovärderlig erfarenhet, berättar Helena. Jag kan absolut tänka mig att starta och driva företag i framtiden om jag hittar en idé jag tror på och helhjärtat kan stå för tjänsten eller produkten.
Ett område som särskilt intresserar Helena är varumärkesutveckling. Hon vill gärna arbeta i en internationell miljö så året på Svenska Handelskammaren i Shanghai passar väl in i framtidsplanerna.
– Jag ser fram emot ett enormt roligt, omväxlande och lärorikt år med många nya värdefulla kontakter, säger Helena. Det ska bli spännande att se hur svenska företag hanterar den kinesiska affärskulturen som är så annorlunda jämfört med den svenska.