Skip to main content

Viktor Boman, Anders Walls landsbygdsstipendiat 2016, och hans familjeföretag Klövergården har tilldelats utmärkelsen ”Årets varumärke” i Luleå Business Awards. Lokalt och hållbart är ledorden för företaget, som producerar och förädlar ägg i Klöverträsk utanför Luleå. Företaget har på några få år ökat omsättningen från noll till 40 miljoner och har idag en marknadsandel på 50% i Norrbotten.

Utmärkelsen Årets varumärke delas årligen till ett företag eller organisation som arbetat omvärldsorienterat och kommunikativt för att bygga ett varumärke. Priset delas ut av Sparbanken Nord.

– Att få sådan här feedback känns jättefantastiskt, säger VD Viktor Boman till Norrbottens Affärer. Det pushar oss till att fortsätta utveckla och bygga på det som är kärnan i vårt varumärke, där vi pratar mycket lokalproducerat och klimatpåverkan. Det här ägget är det som har minst klimatpåverkan som man kan köpa i butiken, med de kortaste transporterna från oss direkt ut till butikerna. Generellt har ju ägg en väldigt låg miljöpåverkan per gram protein.

– Lokala produkter har legat i tiden och vuxit de senast 15 åren, fortsätter han. När pandemin kom har det blivit ännu mer fokus på att man ska veta var produkterna kommer ifrån, att köpa lokalt för att ha kvar en lokal livsmedelsproduktion. Sen syns vi ju bra i butikerna, vi finns i nästan varenda butik och har över femtio procent marknadsandel i Norrbotten på ägg. Hälften av befolkningen i Norrbotten har vårt varumärke i sina kök.

Klövergården kommer att fortsätta leverera ut en produkt som står för de lokala värdeorden lokalt och hållbart.
– Vi kommer att jobba vidare på miljöfrågorna intensivt, säger Viktor. Vi tittar på att använda våra biprodukter på ett bättre sätt, de knäckta och smutsiga äggen som vi inte kan sälja idag, hur vi kan vidareutveckla dem.

Motiveringen lyder: ”Årets varumärke tilldelas ett lokalproducerat familjeföretag som i tredje generationen möter oss dagligen i matvarubutiken. Med sina stora och ekologiska ägg har Klöverbergsgården blivit ett välkänt varumärke i vår vardag. Genom sitt engagemang för landsbygden skapar de både en positiv bild av sitt eget företag och platsen vi alla har i vårt hjärta”.

Bilden: Viktor Boman och hans bror Anton tar emot utmärkelsen ”Årets varumärke”.

30 november 2020


Kategori


Bild

Privat

Text

Norrbottens Affärer