Patrik Shields, 25 år, från Halmstad och nu boende i Stockholm har erhållit Anders Walls Ung Företagsamhet-stipendium på 100.000 kronor. Patrik driver företaget Naimakka Outdoor Design AB, som började som ett UF-företag. Hans överlevnadsarmband tillverkade av fallskärmslinor säljs idag av drygt 200 återförsäljare i 11 länder. Han har också designat ett klockarmband åt det schweiziska företaget Victorinox.
Genom organisationen Ung Företagsamhet får gymnasieelever möjlighet att under ett år driva företag, så kallade UF-företag, och sälja verkliga varor och tjänster. Ungdomarna tar själva fram affärsidé, genomför marknadsundersökningar och skaffar startkapital.
När Patrik Shields gick på gymnasiet och skulle hitta en affärsidé för sitt UF-företag hade han strax innan fått sitt efterlängtade certifikat i fallskärmshoppning. Kunde man kanske kombinera de två? Återvinna gamla fallskärmar och tillverka något annat av dem? Göra påsar, ryggsäckar? Det visade sig vara omständigt och tidskrävande med ett startkapital på ynka 900 kronor. Istället koncentrerade sig Patrik på fallskärmslinan och började tillverka tuffa armband som såldes till vänner och bekanta. Och snart tog linorna slut.
Patrik hittade en ny leverantör i USA och började samtidigt intressera sig för historien bakom den militära användningen av fallskärmslinor. Han hittade en manual för fallskärmshoppare från 1940-talet som beskrev hur de starka, lätta och utrymmessnåla linorna på olika sätt kunde användas i överlevnadssyfte. Plötsligt fick Patriks armband en ny äventyrsdimension och han lyckades sälja in överlevnadsarmbanden till Naturkompaniet. Sedan var det dags att avveckla UF-företaget och ta studenten.
Efter att ha rest omkring i världen ett halvår och funderat över livet återvände Patrik till Sverige, flyttade till Stockholm och tog kontakt med sin gamla UF-mentor för att försöka starta upp ett riktigt företag, Naimakka AB. Resten är historia, som det heter. Armbanden säljs idag av drygt 200 återförsäljare i 11 länder, från Naturkompaniet i Sverige till Colette i Paris. 2014 omsatte företaget 2 Mkr.
Patrik har också designat ett klockarmband till det kända schweiziska företaget Victorinox, de med armékniven. Målet var att sälja 2.000 exemplar av den nya INOX-klockan på Basel-mässan 2015. Det blev succé med nästan 6.000 sålda klockor och första året såldes totalt 14.000 klockor med Patriks överlevnadsarmband.
– Jag visste redan i högstadiet att entreprenörskapet passade mig, säger Patrik. Jag gillar friheten och kreativiteten, att man inte begränsas av fasta ramar. Det finns inget rätt eller fel, det är bara resultatet som räknas. Hur du tar dig dit spelar ingen roll.