Jens Welin förändrar medielandskapet med ny byrå

Sedan Jens Welin 1987 tilldelades Anders Walls Ung Företagsamhet-stipendium har han gjort en spikrak karriär inom reklam- och mediabranschen. Nu startar han en ny kommunikationsbyrå, W41, med siktet inställt på att förändra det svenska byrålandskapet.

Bakom W41 står, förutom Jens Welin, också Kenneth Danielsson, tidigare VD för Group M och Mindshare, Sonja Böttcher, Publicis Media och Sara Forssberg från reklambyrån Drama Queens. Tillsammans har de omkring 80 års erfarenhet från mediabranschen. 

Jens Welin har arbetat inom media- och reklambranschen i Sverige och USA under 25 års tid. Innan han kom till Nord DDB 2017 hade han bl.a. varit VD för Starcom Norden och executive vice president och managing director för Starcom USA. På W41 blir hans roll arbetande styrelseordförande men han kvarstår samtidigt som anställd och delägare inom Nord DDB. 

W41 ska hjälpa sina kunder att möta den alltmer komplexa utmaningen att integrera olika kanaler och budskap genom att hjälpa företag och organisationer att arbeta på ett mer effektivt sätt med medieinvesteringar och kommunikation.
– Vi utgår från annonsörer som har eller funderar på att köpa media inhouse och stödjer företag på deras tillväxtresa med ett holistiskt, affärs- och kunskapsdrivet perspektiv till media och innehåll, säger Jens Welin. 

Byrån fokuserar på att bygga upp och driva företagsinterna mediefunktioner, mediestrategier, utbildning och kompetensutveckling inom media och reklam samt affärsutveckling kopplat till media och kommunikation. Den nya byrån ska bygga kundspecifika team för annonsörerna och testa nya flexibla och dynamiska samarbeten.

Bland W41:s investerare finns Beijer Ventures, en del av det Wall-ägda familjeföretaget Beijer Holding.
– Vårt intresse för W41 väcktes då vi såg hur de utmanade strukturer och ville förändra. Vi väljer att investera i deras framsynthet och nytänkande och ser fram emot att arbeta tillsammans, säger Håkan Gustavson från Beijer Ventures.