David Huang, född 1988 i Kina, uppvuxen i Trosa och nu boende i Stockholm, har tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor.
”David Huang har en förmåga att låta musiken strömma genom sin kropp på det mest självklara sätt och drabbar lyssnaren rakt i hjärtat. Han är ett med sitt instrument och en självklar scenpersonlighet. Tolkningen är lika virtuos som känslig och visar på ett stort mod i situationen.” Så löd juryns motivering när han 2014 vann Solistpriset, Sveriges mest prestigefulla tävling för unga musiker. Två år tidigare hade David Huang sensationellt kammat hem förstapriset i en internationell pianotävling i Jekaterinburg och blev därmed den förste svensk någonsin som vunnit en pianotävling i Ryssland.
Men David Huang hade inte alls tänkt bli musiker, inte ens när han gick Södra Latins gymnasieprogram för just blivande yrkesmusiker. Efter gymnasiet försökte han kombinera musikstudierna med att läsa till civilekonom på Handelshögskolan. Det höll i tre terminer, sedan kände han att han måste välja. Det blev musiken.
– De andra studierna gick alltid att återvända till men pianot kunde inte vänta, säger han. Nu fick jag en självklar relation till musiken och började öva på ett mera målmedvetet sätt, och det gav resultat.
Sedan dess har David studerat för Jiri Hlinka, Mats Widlund, Stefan Bojsten, Håvard Gimse och Konstantin Bogino. Han har mottagit stipendier och utmärkelser och är 2014-2016 Sveriges Radios ”Artist in Residence”.
David Huang är tillsammans med Anders Wall-stipendiaterna Daniel Migdal och Puran Chen initiativtagare till Första parkett, ett nytt intimt konsertkoncept för unga där unga musiker spelar, samtalar och minglar med publiken i baren. De två första konserterna blev snabbt utsålda och under våren väntar ytterligare tre konserter.
– I Sverige saknas det alternativa ingångar för unga vuxna utan relation till klassisk musik och vi hade länge pratat om att skapa nya kulturella mötesplatser, skräddarsydda för en yngre publik, berättar David.
David Huang ser förebilder i gamla pianomästare som Rubinstein och Horowitz, som han tycker lyckas förmedla den sanna musikaliska ådran med inspelningarna som ofta gjordes ofta live med bara en tagning.
– De är helt upptagna av musiken och därför så otroligt fria, säger han. Med dagens teknik kan man polera inspelningar till perfektion och det har gått inflation i att spela fläckfritt. Men då förlorar man istället den skönhet som ligger i det mänskliga, i att våga ge sig hän fullständigt åt musiken.
Årets andra Giresta-stipendium tilldelas mezzosopranen Rebecca Fjällsby.