Cornelia Beskow
Cornelia Beskow (f. 1986) från Stockholm, boende i Malmö, har tilldelats Anders Walls Confidencen-stipendium på 100.000 kronor. Hon studerar för närvarande första året på Operahögskolans masterprogram.
Cornelia Beskow är uppvuxen i teatermiljö med en skådespelare till far, en maskör till mor och många musiker i bekantskapskretsen.
– Som barn var jag ofta med bakom scenen, berättar hon. När jag var tolv år jobbade mamma på Folkoperan när Operahögskolan framförde Lysistrate. Jag fick vara med bakom scenen och hjälpa till med perukerna. Det var oerhört inspirerande och jag bestämde mig redan då för att jag ville bli operasångerska!
Hon tog mod till sig och frågade Miriam Treichl, som sjöng Lysistrate, om hon kunde tänka sig att ge Cornelia sånglektioner, och det kunde hon.
Redan som liten hade Cornelia en kraftfull röst.
– Jag fick sitta i andraaltstämman på Adolf Fredriks Musikklasser, de tyckte nog att jag sjöng för starkt för att sjunga sopran i kören.
Cornelia började på Lilla Akademien precis när de startade Musikgymnasiet, och som pilotklass fick de gott om resurser och mycket frihet. Efter tre år på Vadstena Folkhögskola, där hon bytte röstfack från mezzo till sopran, antogs hon till Operaakademiet i Köpenhamn.
– Där fick jag förmånen att studera för Susanna Eken, som fortfarande är min sångpedagog, säger hon.
Efter sin solistexamen 2012 har hon bl.a. sjungit Hanräven i Janaceks Den listiga lilla räven på Det Kongelige under ledning av Thomas Søndergaard, Lola i Cavalleria Rusticana på Ystadoperan och Wellgunde i den kritikerrosade uppsättningen av Wagners Rhenguldet i Dalhalla.
Cornelia har tilldelats Bayreuth-stipendiet, vilken innebär en resa till de berömda festspelen i sommar och i höst väntar roller i Rosenkavalieren och Lady Macbeth från Mtsensk på Det Kongelige.
– Jag vill utveckla min sångteknik och bygga upp min stamina så att jag klarar av att sjunga de stora Strauss och Wagnerpartierna i famtiden, säger hon. Det tar tid, men jag börjar äntligen växa i min röst litegrann, tack vare hårt arbete och bra pedagoger.
Förebilderna heter Nina Stemme, Birgit Nilsson och Kirsten Flagstad. Bland drömrollerna finns Tosca, Isolde och, eftersom hon gärna sjunger på ryska, Tatjana i Eugen Onegin.
Årets andra Confidencen-stipendiat är tenoren Wiktor Sundqvist.
Cornelia Beskow är uppvuxen i teatermiljö med en skådespelare till far, en maskör till mor och många musiker i bekantskapskretsen.
– Som barn var jag ofta med bakom scenen, berättar hon. När jag var tolv år jobbade mamma på Folkoperan när Operahögskolan framförde Lysistrate. Jag fick vara med bakom scenen och hjälpa till med perukerna. Det var oerhört inspirerande och jag bestämde mig redan då för att jag ville bli operasångerska!
Hon tog mod till sig och frågade Miriam Treichl, som sjöng Lysistrate, om hon kunde tänka sig att ge Cornelia sånglektioner, och det kunde hon.
Redan som liten hade Cornelia en kraftfull röst.
– Jag fick sitta i andraaltstämman på Adolf Fredriks Musikklasser, de tyckte nog att jag sjöng för starkt för att sjunga sopran i kören.
Cornelia började på Lilla Akademien precis när de startade Musikgymnasiet, och som pilotklass fick de gott om resurser och mycket frihet. Efter tre år på Vadstena Folkhögskola, där hon bytte röstfack från mezzo till sopran, antogs hon till Operaakademiet i Köpenhamn.
– Där fick jag förmånen att studera för Susanna Eken, som fortfarande är min sångpedagog, säger hon.
Efter sin solistexamen 2012 har hon bl.a. sjungit Hanräven i Janaceks Den listiga lilla räven på Det Kongelige under ledning av Thomas Søndergaard, Lola i Cavalleria Rusticana på Ystadoperan och Wellgunde i den kritikerrosade uppsättningen av Wagners Rhenguldet i Dalhalla.
Cornelia har tilldelats Bayreuth-stipendiet, vilken innebär en resa till de berömda festspelen i sommar och i höst väntar roller i Rosenkavalieren och Lady Macbeth från Mtsensk på Det Kongelige.
– Jag vill utveckla min sångteknik och bygga upp min stamina så att jag klarar av att sjunga de stora Strauss och Wagnerpartierna i famtiden, säger hon. Det tar tid, men jag börjar äntligen växa i min röst litegrann, tack vare hårt arbete och bra pedagoger.
Förebilderna heter Nina Stemme, Birgit Nilsson och Kirsten Flagstad. Bland drömrollerna finns Tosca, Isolde och, eftersom hon gärna sjunger på ryska, Tatjana i Eugen Onegin.
Årets andra Confidencen-stipendiat är tenoren Wiktor Sundqvist.