Skip to main content
Ludvig Wallmark Ryberg (f. 1992) från Umeå har ­tilldelats ett av årets två Confidencen-stipendier på 100.000 kronor. Ludvig är baryton och studerar tredje året på Operahögskolans kandidatprogram.

Ludvig växte upp i ett hem med mycket musik, dock inte opera och klassiskt. Ludvigs pappa spelade storbandsjazz och båda föräldrarna sjöng i kör. I högstadiet var Ludvig gitarrist i ett hårdrocksband och drömde om att bli musiker, men sjöng gjorde han inte förrän i nian.

På estetiska gymnasieprogrammet i Umeå blev det tenorbanjo, klarinett och sång i en jazzkvintett. En fascination för riktigt låga bassångare blev första kontakten med operans värld och en sånglärare med operabakgrund stärkte intresset.
– Jag försökte sjunga pop men det kändes inte som om min röst passade in. Däremot funkade klassisk musik bra, berättar Ludvig.

Efter gymnasiet flyttade Ludvig till Stockholm. Han gick ett år på Lilla Akademien och ett år Birkagårdens folkhögskola innan han 2013 sökte till Operahögskolans kandidatprogram och kom in på första försöket. Planen är att fortsätta på masterprogrammet.
– Confidencen-stipendiet innebär också ekonomisk frihet att kunna söka sig till de pedagoger man vill, köpa noter och resa för att fortsätta utvecklas, säger han.

Ludvig har redan gjort flera solistframträdanden, bland annat i uruppförandet 2014 av Joakim Anderssons Johannespassionen i St. Jacobs kyrka som han i år sjunger igen i Gävle. Han gillar romantisk musik, särskilt Verdi och Puccini. Sångarförebilder är Ingvar Wixell, Jorma Hynninen och Jon Vickers.

Ludvig tror på operans egen inneboende kraft och tycker att man ibland för mycket försöker förenkla och anpassa för att det ska passa en bredare publik.
– Opera är opera och när den är som bäst kommer folk att gilla den ändå, vilket livesändningarna från Metropolitan visar. Sen får man väl inse att inte alla kan älska opera, precis som inte alla älskar skidskytte.

Årets andra Confidencen-stipendiat är sopranen Agnes Auer.

02 mars 2017


Kategori


Bild

Jessica Knecht

Text

Cari Hildebrand