Skip to main content

Kungliga Operans Anders Wall-stipendium 2019 tilldelas den ryskfödde barytonen Denis Milo, som gör titelrollen i Mozarts Figaros bröllop med nypremiär på Operan den 15 februari. Stipendiet, som instiftades 2016 i samband med Anders Walls 85-årsdag, uppgår till 500.000 kr, varav 200.000 kr är ett personligt stipendium och resterande 300.000 kr är avsedda för stipendiatens uppehälle och fortsatta utbildning.

Birgitta Svendén, VD och operachef på Kungliga Operan, motiverar:
”Med charm och självklar utstrålning låter Denis Milo sin naturliga barytonröst flöda och ge skönklang till varje fras i partituret. Hans sceniska gestaltning har energi parad med frihet att utforska rollgestaltens alla olika nyanser.”

Kungliga Operans Anders Wall-stipendium syftar till att ge yngre – internationella eller svenska – operasångare värdefullt stöd i början av sin karriär. Förutom att ge unga sångare möjlighet att skaffa sig erfarenhet från ett internationellt välkänt operahus, skapar det också en relation mellan morgondagens operastjärnor och Sveriges nationalopera.

Stipendiet delades ut av Anders Wall på tisdagskvällen vid en tillställning på Kungliga Operan. Tidigare mottagare av stipendiet är den svenska sopranen Cornelia Beskow (2017) och den ukrainske tenoren Mykhailo Malafii (2018).

Om stipendiaten
Denis Milo, som kommer från Ryssland, studerade från början filosofi vid universitetet i St. Petersburg för att därefter bedriva sångstudier vid Universität der Künste Berlin med mästarkurser för Dietrich Fischer-Dieskau, Julia Varady, Thomas Quasthoff och Sergei Leiferkus. Denis har med framgång deltagit i internationella sångtävlingar, bl.a. vid Hans Gabor Belvedere Wettbewerb. På repertoaren har Denis Milo roller som titelpartiet i Don Giovanni, greve Almaviva (Figaros bröllop), Dottor Malatesta (Don Pasquale), Papageno (Trollflöjten) och Eugen Onegin. 2016-18 var Denis Milo knuten till Komische Oper i Berlin och 2018-19 tillhörde han ensemblen vid Staatstheater Nürnberg.

 

27 november 2019


Kategori


Bild

Arthur Ljunggren