Giresta-stipendium till sopran med förkärlek för Wagner

aasa_jaeger

Åsa Jäger (f. 1985) från Umeå, nu bosatt i Stockholm, har ­tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor.

Åsa Jäger blev fascinerad av opera som tioåring. Hennes pappa sjöng i Norrlandsoperans kör och när Carmen sattes upp i Holmsund fick Åsa vara med på repetitionerna. På gymnasiet gick hon musikestetiskt program men kände sig inte riktigt bekväm med skolans tonvikt på jazz. 

– Det var först när jag under sista året kom i kontakt med klassisk sång som det kändes rätt, berättar hon. 

Efter två år med mera klassisk sång på Framnäs Folkhögskola i Piteå utbildade hon sig under fem år till sångpedagog på Musikhögskolan i Örebro. Hon sjöng romanser och lieder och samarbetade med olika pianister och insåg att det nog ändå var sångerska hon ville bli. För att söka till Operahögskolan behövde man ha tio arior i sitt program men Åsa hade bara sjungit tre och fick snabbt skrapa ihop resten. 

– Till min förvåning gick jag vidare till andra omgången, berättar hon. Jag kom inte in men det uppmuntrade mig att söka igen efter ett år på Vadstena folkhögskola och då gick det bättre. 

Åsa Jäger är sopran med en stor röst, väl lämpad för lyrisk-dramatiska roller av i synnerhet Wagner men även en del Verdi, Puccini och tyngre Mozart-roller. Drömmen är att få göra Sieglinde i Valkyrian och med tiden även Isolde. 

– Jag älskar Wagner! Det är något särskilt med hans starka kvinnoporträtt, en utmaning såväl känslomässigt som intellektuellt. 

Åsa kan till och med se Wagner som en spännande väg in i operans värld för ungdomar.

– Framför allt Valkyrian. Det är ju nästan som Sagan om ringen. Med rätt introduktion tror jag inte ens längden behöver vara ett problem. På Operahögskolan diskuterar vi ofta hur man kan bredda operaintresset, t.ex. genom projekt som Unga på Operan eller att skänka överblivna operabiljetter till gymnasieelever. 

– Operakonsten skildrar det allra mörkaste och samtidigt det allra ljusaste i människan, fortsätter hon. Det är bara att träda in i denna oas och låta sig beröras av alla förbjudna känslor som vi själva inte vågar släppa fram. 

Till sommaren tar Åsa sin mastersexamen från Operahögskolan men innan dess väntar examensproduktion på Folkoperan i april. Åsa ska sjunga den kvinnliga huvudrollen Ava i Valdemarsskatten, en opera från 1899 av Andreas Hallén som handlar om brandskattningen av Visby. Ett slags Wagner på svenska, sammanfattar Åsa. Det blir också en resa till Wagner-festivalen i Bayreuth som Svenska Wagnersällskapets stipendiat. 

Årets andra Giresta-stipendiat är trumpetaren Filip Draglund. 

 

Text: Cari Hildebrand