Giresta-stipendium till norsk cellist med smak för nyskrivet

Fotograf_Christopher_Hastbacka_1

Cellisten Amalie Stalheim (f. 1993) från Bergen, Norge, nu bosatt i Stockholm, har tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor. 

Amalie växte upp i en musikerfamilj där man ofta musicerade tillsammans. Hon började spela piano som 4-åring men övergick efter ett par år till cello istället.
– Det främsta skälet var att jag ville spela i orkester som min äldre syster som spelade fiol, berättar hon.

Hon gick i kulturskola och gymnasium med musikinriktning. I nedre tonåren inspirerades hon till att satsa på en musikerkarriär när hon hörde artister som Andreas Brantelid och Truls Mørk och i gymnasiet pendlade hon några dagar i veckan till Oslo för privatlektioner hos solocellisten i Oslo filharmoniske orkester. . På en kurs kom hon i kontakt med den svenske cellisten Torleif Thedéen och det sade klick direkt. Eftersom han undervisade på Edsbergs musikinstitut valde Amalie att studera för honom där och sedan även på Norges Musikkhögskole i Oslo.

Amalie har vunnit ett flertal priser och utmärkelser: första pris i Unga Musiker Norge 2012, första pris i Ljunggrenska tävlingen 2015 samt det prestigefulla Firmenich Prize vid kammarmusikfestivalen i Verbier 2015. 2018 vann hon det svenska solistpriset. I den i P2 direktsända finalen i Göteborgs konserthus spelade hon Elgars cellokonsert, ett verk som ligger hennes hjärta extra nära eftersom det ofta förknippas med hennes stora förebild den engelska cellisten Jacqueline du Pré.
– Hon var den första kvinnliga cellisten på absolut toppnivå och en stor inspirationskälla för mig. Hon hade ett så starkt uttryck men utan att spela macho-aktigt, för man ska komma ihåg att det är fysiskt krävande att spela cello, förklarar Amalie. Jacqueline du Pré visade att man kunde gå sin egen väg. Att spela just den konserten med Göteborgssymfonikerna var alldeles underbart och det största jag gjort.

Bland förebilderna finns också den nederländska violinisten Janine Jansen och naturligtvis hennes lärare och mentor Torleif Thedéen. Tonsättarfavoriter är Schumann, Brahms och Beethoven men Amalie gillar också nyskriven musik och möjligheten att samarbeta med nutida tonsättare. Musikerna har ett särskilt ansvar för att föra den klassiska traditionen vidare genom att beställa och framföra ny musik, anser hon.

Under 2019 väntar bl.a. en turné med Musica Vitae, Elgar-konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester som livesänds i P2, Prokofjev-konsert med norska radion och framträdande på Festspelen i Bergen tillsammans med pianisten Leif-Ove Andsnes.
– Jag älskar det jag gör och kommer att fortsätta så länge människor vill höra mig spela, säger hon. Giresta-stipendiet är en otroligt stor ära, inte minst när jag ser vilka musiker som fått stipendiet tidigare och att jag nu finns med på den listan.

Övriga Giresta-stipendiater 2019 är cellisten Kristina Winiarski och mezzosopranen Elisabeth Leyser.

Text: Cari Hildebrand Bild: Christopher Hästbacka