Skip to main content

Elisabeth Leyser (f. 1994) från Länna utanför Uppsala har tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor. Elisabeth är mezzosopran och tar till sommaren sin kandidatexamen från Operahögskolan. Stipendiet inkluderar också en professionell demoinspelning. 

Musiken har följt henne länge. Elisabeth började spela piano som barn och i högstadiet tillbringade hon kvällarna med att sjunga soul och pop på ett kulturcentrum i Uppsala. Hon var med i en gospelkör och fick sina första sånglektioner som 14-åring. På gymnasiet gick hon estetisk linje med inriktning mot musik, teater och dans. Roligast var musikaluppsättningarna och Elisabeth ville gärna fortsätta på det spåret. 

Hon gick ett år på musikalutbildning i Markaryd men sedan följde två år med opera på Härnösands folkhögskola, efter tips från en operainriktad sångpedagog.
– Då var opera helt nytt för mig, berättar hon. Jag fick göra ett plötsligt inhopp i avgångsklassens uppsättning av Figaros bröllop eftersom de saknade en mezzo och på repet skulle jag sjunga ett recitativ. Men jag hade ju aldrig sjungit opera och hade ingen aning om vad det var! Läraren skrattade och mindes när hon själv var ny. Sedan satt jag halva natten och lyssnade på recitativ för att lära mig. Jag brukar tänka på det vid provsjungningar och inför jurys. Alla, även stora stjärnor, har en gång varit nybörjare och kämpat med samma saker.

När Elisabeth kom in på Operahögskolan hade hon fortfarande inte släppt musikalplanerna men operan tog förstås över allt mer. Hösten 2018 praktiserade hon på Kungliga Operan i rollen som Kate Pinkerton i Madame Butterfly och hon fick även medverka vid nyårskonserten.
– Det var en enorm upplevelse att stå på scenen och få en glimt av livet på Operan, säger hon.

Som förebilder nämner Elisabeth sångerskorna Cecilia Bartoli, för hennes driv, nerv och mod att ta ut svängarna ordentligt, och Elena Garança, för hennes varma röst, fantastiska klang och starka scennärvaro. Hennes drömroll är Delila i Saint-Saëns opera, därför att det är ”en tung roll med mycket orkester och väldigt vacker musik”. Och kanske blir det Wagner-roller så småningom. Svenska Wagnersällskapet tycker att hon har potential och tilldelade henne sitt Bayreuth-stipendium 2018.

Kommande säsong ska Elisabeth göra rollen som Hans i Norrlandsoperans uppsättning av Hans och Greta. Hon tänker söka till operaskolor utomlands men vill samtidigt gärna börja jobba och har redan kontakt med agenturer.
– Att få Anders Wall-stipendiet är en stor ära, säger hon. Att någon tror på det jag gör ger bekräftelse och uppmuntran. Och stipendiet är så mycket mer än pengarna, det är ett helt paket med demo-inspelning, solokonsert i Giresta, publicitet och tillgång till ett otroligt nätverk. Jag är oerhört tacksam. 

Övriga Giresta-stipendiater 2019 är cellisterna Amalie Stalheim och Kristina Winiarski. 

 

28 februari 2019


Kategori


Bild

Pawel Iwanow

Text

Cari Hildebrand