Giresta-stipendium till mångsidig baryton

Helgi_Reynisson-w

Helgi Reynisson (f. 1992) från Uppsala har ­tilldelats Anders Walls Girestastipendium på 100.000 kronor. Stipendiet omfattar också en professionell demoinspelning, en solokonsert i Giresta kyrka och medlemskap i det kreativa nätverket Wallumni. Helgi är baryton och tar till sommaren sin kandidatexamen från Operahögskolan.

Musiken omgav tidigt Helgi med musicerande föräldrar och en isländsk farfar som älskade opera och klassisk musik. Helgi började sjunga redan som sjuåring i Uppsala domkyrkas gosskör och gick i musikklass från nio års ålder. På gymnasiet hade han musik som tillval med bl.a. musikaluppsättningar och sjöng på fritiden i Allmänna Sången. Han var också en duktig basketspelare och med i Sveriges ungdomslandslag. Efter gymnasiet bodde Helgi ett år på Island, där han skrev han egna låtar, spelade gitarr och sjöng i ett band.

Helgi fortsatte ta lektioner i klassisk sång men utan några planer på en sångarkarriär. När han antogs till Handelshögskolan i Stockholm infann sig dock en viss tvekan. För att få fortsätta omge sig med musik valde han istället studier på Lilla Akademien och därefter kandidatprogrammet för musik- och medieproduktion på Musikhögskolan med ambitionen att bli musikproducent. Men han saknade att stå på en scen kunde inte släppa sången.
– När jag till sist sökte och kom in på Operahögskolan var jag redo, såväl mentalt som röstmässigt, och det kändes äntligen som om jag hittat rätt, berättar Helgi.

Under studietiden på Operahögskolan har han bland annat gjort roller som greven i Figaros bröllop, Papageno i Trollflöjten och titelrollen i Don Giovanni. Sommaren 2019 gjorde han huvudrollen i Berlin Opera Academys uppsätning av The Crucible av Robert Ward och våren 2020 medverkar han i Folkoperans uppsättning av Mark-Anthony Turnages nyskrivna opera Coraline. Helgi är också årets mottagare av Wagnersällskapets Bayreuth-stipendium, vilket innebär en resa till festspelen i sommar med flera operabesök. Till hösten planerar Helgi att söka till operastudios ute i Europa, framför allt i Tyskland för att kunna lära sig språket och få tillgång till en större arbetsmarknad.

Bland förebilderna finns sångare som Peter Mattei, Ingvar Wixell, Erik Saeden och Hugo Hasslo. En drömroll är Eugene Onegin i favoritkompositören Tjajkovskijs opera och i framtiden skulle han gärna göra Wolfram i Wagners Tannhäuser.
– Om 10-15 år kanske jag kan sjunga tunga dramatiska roller men tills dess får jag njuta av Puccini, Rossini och alla Mozarts roliga roller för baryton, säger han.

Årets andra Girestastipendiat är den lettiske pianisten Daumants Liepiņš.

Text: Cari Hildebrand Bild: Martin Hellström