Giresta-stipendium till lyrisk sopran från Lettland

MarlenaKeineW

Sopranen Marlena Keine (f. 1991) från Riga, Lettland har ­tilldelats ett av årets två Giresta-stipendier på 100.000 kronor. Marlena tog 2016 sin masterexamen i sång vid Estlands musik- och teaterakademi i Tallinn.

Sedan två år är även sångare som studerar på andra lärosäten välkomna till Operahögskolans provsjungning för Anders Walls sångstipendier. Lettiska Marlena Keine tog chansen att bege sig till Stockholm och lyckades imponera på juryn med sitt framträdande. 

Musikens grunder fick Marlena av sin morfar som spelade violin, dragspel och piano och sjöng i en kyrkokör. Som femåring började hon i musikskolan och i flera års tid eskorterade morfar henne både dit och hem.
– Jag älskade musik och sjöng jämt, berättar Marlena. Jag brukade ha långa solokonserter för mina kompisar, som kallade mig ”den lilla operasångerskan”. Mamma började drömma om att jag en dag skulle bli professionell sångerska.

Marlena ville studera musik och föräldrarna stödde henne helhjärtat. På musikgymnasiet fick hon lära sig analysera och förstå musikens språk och hon kände att sången var hennes uttryckssätt. Med hårt arbete kunde drömmen kanske bli sann. Operastudierna fortsatte på musikakademien i Tallinn och vid Hanns Eislers musikakademi i Berlin. 

Redan andra året på kandidatprogrammet debuterade Marlena på Estlands Nationaloperas stora scen. En audition för operan Il matrimonio segretto skulle hållas för masterstudenterna och Marlena frågade rektorn om hon också fick prova på skoj – och fick huvudrollen!
– Det blev några hårda men underbara månader då jag fick lära mig vad det innebär att sätta sig in i en roll, säger hon.

Sedan dess har Marlena blivit van vid scenframträdanden och under våren sjunger hon flera roller på Lettlands Nationalopera i Riga, bl.a. Adele i Läderlappen och Papagena i Trollflöjten. Marlena har också placerat sig i flera sångtävlingar, bl.a. 1:a pris i Masterworks Vocalist’s Competition i USA och 2:a pris i Oksana Petrenko Competition i Ukraina.

Efter examen är det självutveckling som gäller med röstcoacher, master classes, tävlingar och auditions. Och för det krävs resurser.
– Stipendiet betyder oerhört mycket och hjälper mig nå mitt mål att bli en riktigt bra operasångerska, säger Marlena.

Årets andra Giresta-stipendiat är violinisten Elna Carr. 

 

Text: Cari Hildebrand Bild: Jānis Romanovskis