Skip to main content

Cellisten Kristina Winiarski (f. 1994), Stockholm, har tilldelats Anders Walls Giresta-stipendium på 100.000 kronor. Kristina studerar för närvarande på Musikhögskolan i Malmö för Torleif Thedéen.

Kristina tillbringade en stor del av barndomen i Moskva där hennes pappa var stationerad som utrikeskorrespondent. Systrarna spelade fiol och piano och föräldrarna tyckte det var praktiskt om Kristina också spelade fiol.
– Men jag ville ha mitt ”eget” instrument och tjatade till mig att få spela cello istället, berättar hon. Idag är jag verkligen glad att jag var så envis.

I två år tog hon cellolektioner för Maria Zhuravleva och hon debuterade som solist vid åtta års ålder med Cantus Firmus Chamber Orchestra i Moskva. I Stockholm studerade hon sedan för Ulrika Edström och Ola Karlsson, och flyttade som 17-åring ensam till Kroatien där hon studerade i två år för Valter Despalj på Zagreb Academy of Music. Åter i Sverige blev det kandidatstudier för Torleif Thedéen på Edsbergs Musikinstitut och därefter diplomstudier på Musikhögskolan i Malmö. I april är det dags för hennes diplomkonsert, Brittens cellosymfoni med Malmö Symfoniorkester.

2017 antogs Kristina till det mycket exklusiva ettåriga programmet ”Classe d’Excellence de violoncelle” med världscellisten Gautier Capuçon. En gång i månaden reste hon till Paris för konserter och mästarklasser inför publik som också streamades på Internet och visades på TV-kanalen Medici.
– Det var en mycket speciell upplevelse med massor av press och uppmärksamhet, säger hon. Vi umgicks väldigt intensivt. Det var spännande att få lära känna så framstående musiker och se hur de lever.

Kristina har framträtt med orkestrar som St. Petersburg Symphony Orchestra, Zagreb Philharmonic, Stuttgart Chamber Orchestra och The National Symphony Orchestra i Washington D.C. Hon har en stor passion för kammarmusik och spelar regelbundet på festivaler i Sverige och utomlands. 2018 tilldelades hon det prestigefulla Firmenich-priset vid kammarmusikfestivalen i Verbier.

Kristina strävar alltid efter att hennes instrument så naturligt som möjligt ska förmedla musiken hon spelar, och inte sättet att spela på. Därför tycker hon det är intressant att studera dem som har kroppen som instrument, som hur operasångare använder sin röst eller hur dirigenter fraserar musiken med sina händer.

Efter solistdiplomexamen vill Kristina fortsätta att frilansa som solist och kammarmusiker. I sommar kommer hon att framträda på kammarmusikfestivaler i Båstad, Sandviken och på Gotland.
– Det är fantastiskt uppmuntrande att helt oväntat bli utvald till Giresta-stipendiat, säger hon. En stor ära!

Övriga Giresta-stipendiater 2019 är cellisten Amalie Stalheim och mezzosopranen Elisabeth Leyser.

28 februari 2019


Kategori


Bild

David Möller

Text

Cari Hildebrand