Confidencen-stipendium till tenor som gärna sjunger modernt

FabianD-1w

Fabian Düberg (f. 1994) från Landskrona har ­tilldelats Anders Walls Confidencen-stipendium på 100.000 kronor. Fabian är tenor och tar i vår sin kandidatexamen från Operahögskolan i Stockholm.

Fabian kommer från en skådespelarfamilj. Farfar Axel Düberg jobbade på Dramaten och spelade i flera filmer, farmor Helene Reuterblad var skådespelerska och artist och pappa Jörgen Düberg jobbar på Helsingborgs stadsteater.
– Jag har gått på teatern sedan barndomen, berättar Fabian. Redan som åttaåring såg jag min far bli kvävd med en kudde i uppsättningen av Gökboet.

Han började spela piano som elvaåring och teater som tolvåring på kulturskolan. Drömmen var att bli pianist. Att sjunga var inte aktuellt, innan han i skolan fick sjunga solo i en rockig variant av Rudolf med röda mulen. Det ledde vidare till körsång i gymnasiet och valet av sång vid sidan av huvudinstrumentet piano. När han såg en livesändning av Barberaren i Sevilla från Metropolitan med Peter Mattei i huvudrollen tvekade han inte längre.
– Jag kände att sången var det jag helst ville ägna mig åt, säger han.

Under fyra års studier på operastudion vid Härnösands folkhögskola fick han kombinera teater och musik och allt föll på plats. Att Fabian är mångsidig märks på hans examensarbete på Operahögskolan, där han skrivit librettot till kortoperan Graven med musik av Martin Lissel och dessutom kommer att regissera föreställningen. 

År 2015 var Fabian med vid uppförandet i Gävle av Joakim Anderssons En svensk Johannespassion, där han sjöng evangelistens parti – en roll som han återkommit till varje år sedan dess. 2019 sjöng han Njegus och St. Brioche i Glada änkan på Dala-Floda Operafest, Basilio i Figaros bröllop på Opera i Finnskogen och Monostatos i Trollflöjten med Berlin Opera Academy. 

För närvarande repeterar han kortoperan Ledaren på Malmö Opera, där han gör pojkvännens roll. Operan bygger på Ionescos pjäs Le Maître med musik av Germaine Tailleferre. Fabian gillar särskilt modern opera från 1900-talet och framåt, som Stravinskijs Rucklarens väg och Sjostakovitjs Lady Macbeth från Mtsensk. Benjamnin Britten och Alban Berg går också hem. Wagner fascinerar. Bland de sångliga förebilderna nämner han den tekniskt fulländade Pavarotti och den tyske barytonen Florian Boesch. 

– Stipendiet betyder oerhört mycket, avslutar han. Nu kan jag fokusera på mina fortsatta studier, söka skolor och besöka de sånglärare jag vill. Att bli Anders Wall-stipendiat är också en stor ära!

Årets andra Confidencen-stipendium tilldelas sopranen Madeleine Allsop. 

 

Text: Cari Hildebrand Bild: Oscar Feldt